1998. augusztus 16-án délelőtt 11 órakor, barátaimmal
együtt tizenketten érkeztünk meg Tatára. Csak annyit tudtam, születésnapi
meglepetés, valamint azt, hogy nem árt, ha írok előtte végrendeletet. Ez kissé
nyugtalanított. A meglepetés mibenléte akkor vált világossá, amikor a
fiúk fülig érő szájjal odamentek egy Castrol-os rally-autóhoz, hogy pontosítsák a
részleteket. Ekkor esett le a tantusz. Radó István és felesége, Radóné S. Mária — mindketten magyar bajnokok, Mária az egyedüli női rally-versenyző — nagy szeretettel és kaján mosollyal fogadott engem, mint leendő áldozatot. Ezek után még nyugtalanabb lettem. |
Pontosan 12 órakor mikrofonos bukósisakkal a fejemen, több helyen beszíjazva
egy Castrol színekben pompázó Honda rally-autóban ülve vártam a halált. Imádok vezetni, 7 éves koromban ültem először volán mögé, vonzott az autóversenyzés, ezt mindenki tudta. De azt nem, hogy soha életemben nem bíztam igazán senkiben, autóvezetésnél pedig kizárólag csak magamban bízok!!! Utálok az anyósülésen izgulni, mikor fog a sofőr hibázni, amit nekem tehetetlenül kell elszenvednem. Erre ők mit csinálnak? Beültetnek egy rally-versenyző mellé! Mit érezzek? Van erre egyáltalán megfelelő szó? Az autóban István a sisakrádión keresztül igyekezett oldani a bennem lévő feszültséget, mialatt a kanyargós aszfaltúton lassan az 5 km-es rally-pálya Start vonalához “zötyögtünk”. — Nem kell félni! — mondta, majd helyben tett egy 180 fokos fordulatot, és máris feldübörgött a 160 lóerő. Hirtelen úgy meglódult az autó, hogy időm sem volt átgondolni eddigi életem. |
Jobb kanyar … bal kanyar … kettes …hármas … négyes
…sodródunk … korrigál … repülünk … jobb kanyar, miközben István nyugodt
hangon magyarázta az eseményeket, mintha karosszékben ülve beszélgetnénk egy csésze
tea mellett. Minden olyan gyorsan zajlott. Csak annyit tudtam magamról, hogy fülig ér a
szám, a kezem pedig az ülésig, ahol görcsösen kapaszkodtam. A félelemnél talán
csak az örömöm volt nagyobb, mégis 200%-osan biztonságban éreztem magam. István a
170-es (kanyarokban 130-as) tempó ellenére olyan szinten uralta a szerkezetet, hogy
mikor egy kósza biciklis feltűnt egy kanyar után, könnyedén és tökéletes
biztonsággal kerülte ki. Milliméteres pontossággal tudta irányítani az autót. A többiek persze nem láttak az egészből semmit, amit azonban hallottak, az leginkább úgy hangzott, mintha egy motoros láncfűrész száguldana keresztül az erdőn. A célba érkezéskor azonban az autó megcsúszott, és határozottan elindult az erdő felé. István hirtelen korrigált, de akkor az autó a másik irányba kezdett csúszni. Éleset sikítottam, mert azt hittem, a pilóta elvesztette uralmát az autó felett. Ez volt az a pont, mikor rövidke életemből lepergett egy pár kocka. A Pötyit már elvesztettük — villant át a kívülállók látványtól sokkolt agyán. |
Csak utólag derült ki, hogy a pilóta szándékosan mutatta be
ezzel az igazi rally viszontagságait. Az addigi száguldás csak sétakocsikázás volt a
számára. Őszintén szólva az adrenalin szintem olyan magasra szökött, úgy pezsgett a vér a testemben, hogy amikor végre megálltunk, képtelen voltam kiszállni. A kezem görcsösen rámerevedett az ülés szélére, alig bírtam lefejteni onnan, még percekig ebben a formában maradt. Hogy milyen érzés volt? Ha azt mondom, átlagos életemben soha ilyen élményben nem volt részem, az segít elképzelni? Ha arra gondolok, hogy időnként 10 métert repültünk, az autó fara úgy járt, mint egy tüzelő szukáé, a sebesség, amivel szárnyaltunk, még az autópályán is soknak tűnik, akkor mondhatom, hogy egyedülálló érzés volt átélni egy rally-verseny izgalmait. Barsi Gabriella |
A RÁADÁS!
A fenti
meglepetés mellé egy tréfát is előkészítettünk. Mint kiderült a Pötyi imád
vezetni, ezért a munkahelyére és haza is a kocsijával jár. Erre alapoztunk.
Kíváncsiak voltunk, hogy reagál, ha a kocsija – menet közben – egyszer csak elkezd
tőle függetlenül, önállóan valamit csinálni. Persze olyasmit, ami senkire sem
veszélyes, de mindenképpen figyelemfelkeltő és így reagálást vált ki, amit videora
vehetünk. Távirányítású kürt - pattant ki az ötlet. Ami akkor szól, ha mi
akarjuk. Egy mögötte haladó kocsiból irányítva, hogy lássunk is valamit. |
Taktikát
kellett változtatnunk. |